Tämä suunnitelma kuvaa Metropolian kirjaston ja tietopalveluiden saavutettavuuden nykytilaa ja toimia saavutettavuuden kehittämiseksi.
Metropolian kirjaston tavoitteena on, että kirjaston tilat, palvelut ja aineistot ovat helposti kaikkien käytettävissä. Henkilökunta pyrkii ohjeistamaan palveluiden käyttöä selkeästi ja ymmärrettävästi.
Kirjasto osallistuu aktiivisesti saavutettavuus- ja yhdenvertaisuusverkostoihin sekä korkeakoulun sisällä että ulkopuolella. Kirjaston saavutettavuuden asiantuntijat kehittävät jatkuvasti kirjaston saavutettavuutta.
Suuri osa kirjaston kokoelmista on digitaalista ja metropolialaisten käytettävissä missä ja milloin tahansa. Hyllyluokitusta on muokattu yksinkertaisemmaksi ja siten ymmärrettävämmäksi. Verkkopalvelut on pyritty tekemään mahdollisimman saavutettaviksi. Verkkokirjastona toimii saavutettavuudeltaan hyvä MetCat Finna.
Kirjaston käytön ohjeistus on saavutettavassa muodossa MetCat Finnassa ja LibGuides-palvelussa. E-aineistojen saavutettavuusominaisuudet kuitenkin riippuvat palvelun tarjoajasta.
Kaikki kirjaston ohjauspalvelut tuotetaan ymmärrettävyys edellä. Kirjasto tarjoaa ohjausta ja ohjeita tietoaineistojen käytössä, painotus digitaalisissa aineistoissa. Tietoa digitaalisten aineistojen vaihtoehtoisista käyttömuodoista ja palvelujen saavutettavuusominaisuuksista löytyy LibGuides-palvelun E-aineistot-oppaasta.
Ajanvarauksella tarjottavat ohjauspalvelut ovat tarjolla sekä suomeksi että englanniksi. Kirjasto tuottaa myös itseopiskelumateriaaleja kuten Moodle-kursseja ja saavutettavassa muodossa olevia videoita.
Kirjasto toimii yhteistyössä Saavutettavuuskirjasto Celian ja Metropolian erityisopettajien kanssa. Lukemisesteinen opiskelija saa Celia-tunnukset ja opastusta Celian palveluiden käytössä.
Kirjaston kaikki palvelut, ohjeet ja tiedotteet tuotetaan Metropolian virallisilla kielillä eli sekä suomeksi että englanniksi. Erityistä huomiota on kiinnitetty selkeään kieleen. Kirjastolaiset osallistuvat Metropolian sisäisiin ja ulkoisiin viestintä- ja saavutettavuuskoulutuksiin ja noudattavat Metropolian viestinnän ohjeita. Vuonna 2024 järjestetyn Selkeän ja saavutettavan viestinnän koulutuksen jälkeen kaikkia kirjaston tekstejä on selkeytetty ja työ jatkuu yhä.
Vahvistamme kirjaston henkilökunnan osaamista saavutettavuudesta. Tavoitteena on, että kirjaston henkilökunta osaa entistä paremmin opastaa asiakkaita kysyttäessä e-aineistopalveluista ja niiden saavutettavuudesta.
Kirjaston viestintää kehitetään selkeämmäksi ja ymmärrettävämmäksi. Saavutettavuustyöhön osallistuu koko kirjaston henkilökunta.
E-aineistojen saavutettavuusprojekti ja kirjaston kehittämispäivä.
Viestinnän aamupäivät, joissa aiheena saavutettavuus ja erityisesti selkeä kieli.
Toteutuneet kirjastohenkilökunnan koulutukset ja kehittämispäivät, e-aineistojen saavutettavuusprojekti, osallistujamäärät
Opiskelija- ja henkilöstöpalautteet, kyselyt, chat ja sähköposti
Tietoa kirjaston e-aineistojen saavutettavuudesta löydät e-aineistot-oppaasta.
Metropolian kirjasto- ja tietopalvelut | Saavutettavuusseloste