Pelkkä Google-haku ei riitä korkeakouluopinnoissa. Suuri osa ammatillisista tiedonlähteistä löytyy Metropolialle lisensoiduista maksullisista e-aineistopalveluista ja tietokannoista, joiden sisältämä tieto on avoimen verkon ulkopuolella.
Etsi ja löydä -koulutusten tavoitteena on, että opiskelija tuntee oman alansa tiedonlähteet, osaa hakea niistä tietoa ja arvioida löytämäänsä tietoa. Kirjasto tarjoaa erilaisia koulutuksia eri alojen opiskelijoille.
Liiketalouden, kulttuurin ja tekniikan alojen opiskelijoille.
Opiskelija tuntee ammattialansa tiedonlähdetyypit, osaa hakea niistä tietoa ja arvioida löytämäänsä tietoa kriittisesti eri näkökulmista. Google on hyvä tiedonhakukone. Sen lisäksi ammattikorkeakouluopiskelussa tarvitaan myös ammatillisia tiedonlähteitä, jotka ovat eivät löydy vapaasti kaikille avoimesta verkosta. Haluatko tietää mitkä ovat oman alasi tiedonlähteet?
Koulutuksessa tutustutaan ammatillisen tiedon hankintaan ja käydään läpi ammattialan keskeiset tiedonlähdetyypit. Opiskelijat hakevat ohjatusti tietoa omaan ammattialaansa liittyvästä aiheesta ja saavat valmiuksia jatkaa tiedonhakua itsenäisesti.
90 - 120 min
1. - 4. lukukausi
Toteutetaan yhteistyössä ammattiaineen opetuksen kanssa. Opiskelijoilla tulee olla omaan ammattialaan liittyvä aihe, johon he hakevat tietoa eri lähteistä. Sisältää luento-osuuden ja ohjattua tiedonhakua.
Tekniikan alojen opetussuunnitelmassa tämä koulutus on osa Johdantoprojektia, jonka ensimmäisen vuoden opiskelijat suorittavat keväällä.
Tekniikan alan opiskelijoille
Opiskelija osaa hakea ammattialallaan tarvitsemaansa tietoa englanninkielisistä lähteistä ja käyttää tietoa kriittisesti.
Hakusanojen merkitys tiedonhankinnassa. Opiskelijat tekevät käsitekartan omasta aiheesta. Esitellään muutamia kirjaston tietokantoja ja Google Scholar. Tavoitteena löytää vähintään kaksi hyödyllistä kirjaa ja artikkelia (painettua tai elektronista). Työpajassa informaatikko opastaa esim. tietokannan valinnassa ja käytössä, englanninopettaja auttaa sanaston kanssa.
90 - 120 min
5. - 6. lukukausi
Vuorovaikutteinen työpaja yhteistyössä kielten ja viestinnän tai ammattiaineen opetuksen kanssa. Opiskelijoilla tulee olla omaan ammattialaan liittyvä tehtävä, johon he itsenäisesti hakevat englanninkielistä tietoa eri lähteistä. Tehtävä saa mielellään liittyä sekä viestintään että ammattiaineeseen. Opettajan läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen suositeltavaa.
Sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille. Tutkimustoiminnan periaatteiden on oltava opiskelijoille tuttuja ennen työpajaa, esim. mikä ero on alkuperäistutkimuksella ja katsausartikkelilla.
Opiskelija tunnistaa alansa keskeiset tiedonlähteet ja osaa etsiä ja paikantaa erityyppisiä aineistoja: tutkimusartikkelit, katsaukset, hoitosuositukset jne. Opiskelija saa valmiuksia jatkaa tiedonhakua itsenäisesti.
Aiheen/tehtävän jäsennyksen ja hakusanojen merkitys tiedonhaussa, tiedonhaun perustekniikat, artikkelien paikantaminen ja arviointi. Keskeisten tietokantojen esittely ja käytön harjoittelu.
90 - 120 min. Voidaan tarvittaessa jakaa kahteen kertaan.
1. - 3. lukukausi
Vuorovaikutteinen työpaja yhteistyössä ammattiaineen opetuksen kanssa. Opiskelijoilla tulee olla omaan ammattialaan liittyvä tehtävä/projekti, johon he hakevat tietoa eri lähteistä. Opettajan mukanaolo suositeltavaa.
Kun haluat sopia koulutuksesta tai kysyä lisätietoja, ota yhteyttä koulutusalasi informaatikkoon.
Katso Yhteystiedot. Sähköpostiosoitteet: etunimi.sukunimi@metropolia.fi
Jos et löydä sopivaa vaihtoehtoa valmiista koulutustarjonnasta, katso Täsmäkoulutukset.
"Hieno tunti! Sain työkalut käsiin!"
"Löysin uusia sivustoja, joista löytyy oman alan tietoa."
"Opin käyttämään eri tiedonhakureittejä, joista löytyy melko luotettavaa tietoa. Myös se, että pääsen lukemaan ilmaiseksi joitakin lehtiä oli uutta ja positiivisesti yllättävää."
"Koulutus oli hyvä, vaikka minulle siinä olikin aika paljon vanhaa tietoa, kun olen jo suorittanut yhden amk-tutkinnon. Toki uusiakin asioita tuli esille kuten ko. alaan liittyvistä lähteistä."
"Paljon kiitoksia näistä työpajatunneista ja opastuksista! Uskon, että niistä on ollut paljon hyötyä opiskelijoille (ja minulle myös)."
"Aivan mahtavaa!
Käsitekarttajuttu oli hieno idea!"